چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌ جمهور سابق پرو از مردم کشورش به‌خاطر جرایمی که دولتش در دهه ۹۰ میلادی انجام داده، عذرخواهی کرد.

این اظهارات که مملو از کلمات مبهم بود، دو روز پس از عفو ریاست جمهوری و آزادی او از زندان منتشر شد.

آلبرتو فوجیموری ۷۹ ساله در پیامی ویدیویی از بیمارستان با مردم سخن گفت. او که بابت جرایم حقوق بشری ۲۵ سال حبس گرفته بود، کمتر از نیمی از دوران محکومیتش را گذارانده بود که به دلایل پزشکی مورد عفو قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، او گفت: اطلاع دارم که این نتایج در دوران حضور دولتم تنها از یک طرف قابل پذیرش بود اما اذعان می‌کنم که من سایر شهروندان را تحقیر کردم. از صمیم قلب از آنها تقاضای بخشش می‌کنم.

فوجیموری پیشتر هرگز عذرخواهی نکرده بود و در دوران جلسه‌هاي دادگاه هم بر بی‌گناهی خودش تاکید داشت.

او از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ رهبری پرو را در دست داشت و در پرونده کشتار ۲۵ تن حین کمپینی علیه یک گروه تروریست چپگرا موسوم به "مسیر طلایی" گناهکار شناخته شد.

ماریسا گلیو، از اعضای پارلمان پرو در یک شبکه تلویزیونی گفت: او باید از قربانیانش عذرخواهی می‌کرد؛ از خانواده آن کسانی که مفقود شدند، کسانی که دیگر نمی‌توانند کریسمس با خانواده‌هایشان باشند.

آلبرتو فوجیموری که به آریتمی(اختلال ریتم قلبی) و سرطان زبان مبتلاست، همچنین از پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس‌جمهور پرو براي عفو او و بخشش مابقی ۱۴ سال حبسش تشکر کرد.

این تصمیم که در آستانه کریسمس اعلام شده بود، اعترض‌هاي گسترده‌ای را در روز کریسمس به راه انداخت.

رئیس‌جمهور پرو تاکید دارد "به دلایل انسانی" فوجیموری را مورد عفو قرار داده است، اما بسیاری معتقدند که این بخشی از توافق پشت پرده بوده تا از کوچینسکی مقابل کمپین استیضاح محافظت کند.

پیش از آن‌که فوجیموری مورد عفو قرار بگیرد، حامیان او در پارلمان اجازه ندادند که طرح استیضاح کوچینسکی درباره اتهام‌هاي فساد به جریان بیفتد.

دیده‌بان حقوق بشر آن را یک "مذاکرات سیاسی غم‌انگیز" توصیف کرد.

کد خبر 393860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha